Beretninger fra sommerturen

Denne side vil blive løbende opdateret, med nyeste indlæg øverst.

Læs samlet beretning fra Freja i uge 27 (pdf).

Modtaget mandag d. 26/7 kl. 00:31:

Alt vel fra fylla uge 30. Start lørdag i långedraget. Søndag i donsø. Super hyggelig. Stadig skærgård. Søndag. Vi er havnet i gottskaer. Fantastisk dag. Sol og blå himmel. Varmt.  En flink svensker slæbte os det sidste stykke. I havn ventede jomfru hummere. Spagetti og rødvin  vi er klar til næste 20 sømil sydpå.

Modtaget søndag d. 24/7 kl. 08:44:

FYLLA ankom til DONSÖ lørdag. Spise med de andre både på fiskeisfabrikken. Hugget blindt søvn af færger. Vågner til skyfrit, havblik og 21c muligvis GODTSKÆR i aften.
Hans

Modtaget lørdag d. 16/7 kl. 17:00:

Uge to sluttede med to skønne sejldag, som var tiltrængte. Torsdag gik turen fra Vrångö til Dyrön, hvor vi sejlede i smalle passager med vinden ind agten fra, og skulle passere kabelfærger på de rigtige tidspunkter. Dagens højdepunkt var uden tvivl turen gennem Marstrand. En særlig smal passage, hvor vinden sprang, og hvor der var utroligt smukt. Der var heldigvis hovedsageligt motorbåde, som tog jeg hensyn til vores fart. Prikken over iet var solen som endelig var fremme.
Fredag tog vi til slutdestinationen i Mollösund. Turen var kortere, men vinden var skiftet så vi nu sejlede bittevind. Vi nød en masse små løb, skær, vendinger og hurtige beslutninger.
Sikkert i havn kunne vi fejre en succesfuld uge med en hyggelig omend forblæst fest.

Frejas besætning

Modtaget onsdag d. 13/7 kl. 13:27:

Sejlture er styret af vinden, hvilket vi alle har måtte sande efter to overligger dage i Vrångö, hvor det rusker godt bådene. Det har dog ikke været spildte dage, og vi har fået det bedste ud af dagene. Dels har flere af bådene fået små reparationer, bådene og besætningernes batterier er blevet opladt,  og vi har til fulde benyttet det svenske færge system.

På første dag tog mange af os turen til Göteborg, hvor vi spiste i læ, shoppede og så på sejludstyr. I dag gik turen så til små nærliggende øer, hvor naturstier blev udforsket, og rejemadder nydt i solen.
Men nu er vi alle klar til ideelt sejlvejr og sejlads i morgen.

Optimistiske hilsner
Freja

Modtaget mandag d. 11/7 kl. 16:01:

Beretning fra anden sejldag

Vrangö er alt det, som Lerkil ikke var. Her emmer af skærgårdsidyl, på havnen er der boder med friskfanget fisk og skaldyr,og fra klippemassivet over byen kan man beundre de svenske mangefarvede træhuse, der huser familien med ukendt erhvervs- og arbejdsmarkedstilknytning.

Turen hertil var noget mere frisk end beregnet. De tre både valgte at fortolke rådene fra skippermødet på tre forskellige måder. Hvilket givetvis hang sammen med, at skipper mødets råd ville have bragt os direkte på grund. Men vi er alle sammen fremme og sikkert i havn. Turen bød blandt andet på smalle passager skjulte skær og til slut vellykkede boldværksmanøvrer.

Om vejret vil, skal vi i aften grille friskkøbte jomfruhummere på yderste kaj.

Sejl glade hilsner fra
Sigyn og Freja

Snævert kryds

Tørresnor

Modtaget søndag d. 10/7 kl. 15:38:

Beretning fra Freja uge to på Sommertogt.

Besætningen ankom til Gottskär i går, og overtog båden fra en træt men glad besætning. Da der var blæst på vej, blev vi havnen natten over.
I morges gik turen så mod Lerkil, det var en dejlig starttur på 13 sømil i god vind.
Vi havde en skøn tur hvor et marsvin blandt andet svømmede rundt om båden.

Vi er nu sikkert i havn og skal på opdagelse.

God vind fra tøserne på Freja.

Modtaget tirsdag d. 5/7 kl. 23:00:

Første ben, Svanemøllen - Gilleleje Fed tur op gennem Sundet, Kronborg uforlignelig, herefter ud i 1,5-2 m bølger og bidevind mod Gilleleje, hvor vi skulle beslutte om vi skulle gå ind eller tage Anholt direkte. Et bestik af situationen gjorde Gilleleje til det naturlige valg, specielt fordi et vant var i problemer.

Gilleleje - Anholt Vantet udskiftet, gik turen mod Anholt, 10-12 m/s bidevind hele vejen - kanon tur, men hård og krævede godt med uld og tæt sejlertøj! Fremme ved midnat med 3 besætningsmedlemmer godt kolde og indsejlingen blev derefter, men foregik uden større problemer. Dagen efter fin overliggerdag, smuk ørkenø :-)

Anholt - Varberg Platlæns, 5 kn, luxustur over til V, med fulde sejl, og løbende trim og interemistisk kickstrap for at holde bommen på plads i kontrabølgerne. Ankomst i Varberg gammel havn, kl 1730, herefter feststemning på Fylla/Freja hele aftenen. "Frække Freja" slog til igen :-)